Groot- regionaal huis-aan-huisblad voor Westland, Hoek van Holland en Midden-Delfland met het laatste nieuws op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn.
Datum: 10-05-2018 Auteur: Peter Keijzer
Gemeente Westland lanceert zoekmachine zorg, gezin, werk en inkomen

Gemeente Westland lanceert zoekmachine zorg, gezin, werk en inkomen

De Gemeente Westland heeft een zoekmachine gelanceerd waarin alle organisaties binnen de regio opgenomen zijn. Via www.sociaalpleinwestland.nl kunnen inwoners met vragen omtrent zorg, gezin, werk en inkomen in één overzicht zien bij welke organisatie zij terecht kunnen.

Het uitgangspunt van de gemeente met betrekking tot toegang tot de zorg is dat inwoners met verschillende hulpvragen op één centrale plek terecht kunnen. Met een hulpvraag komen inwoners bij één contactpersoon die helpt bij alle vragen rondom gezin, werk, inkomen, zorg en participatie. Dit portaal helpt hierbij. Door de slimme programmering kan de inwoner straks een brede intake doen met betrekking tot vragen aangaande het sociaal domein. Wethouder Marga de Goeij: “De website biedt direct de antwoorden en relevante informatie over voorzieningen. Bijvoorbeeld waar je terecht kunt voor respijtzorg, of waar je een bepaalde cursus gerelateerd aan het sociaal domein kunt volgen en wie je kunt bellen als je mee wilt doen. Het brengt oplossingen dichtbij en op maat. Gebruiksvriendelijkheid staat daarbij hoog in het vaandel. Zo helpen wij inwoners nog sneller aan de antwoorden waardoor zij kunnen meedoen.” Hoe meer een inwoner invult over zichzelf, hoe meer het aanbod past bij de persoonlijke situatie van de inwoner.

Zorgvraag staat niet alleen
Tot voor kort kon men zich als organisatie bij het ‘sociaal plein’, dat al langer bestaat, aanmelden. Binnen de nieuwe opzet is het de gemeente zèlf die met haar zorgpartners de verbinding zoekt. “In een wirwar van mogelijkheden was het tot voor kort heel moeilijk om snel antwoord te krijgen op een hulpvraag. Soms zag men er al vanaf omdat niet duidelijk was waar te moeten beginnen. Het Sociaal Plein Westland bestaat uit twee fases. Onder de eerste fase vallen het opstarten van de site en in kaart brengen van alle organisaties en contactpersonen. Men kan dus nu al veel meer en makkelijker vinden. Over enkele maanden, de tweede fase, kan hulp nog sneller worden geboden. Er is dan voor de aanvrager één aanpreekpunt. Want uit onderzoek binnen de gemeente is gebleken dat een zorgvraag vaak niet op zich staat. Vaak zijn meerdere oorzaken aanleiding om hulp te zoeken. Zo’n vraag zou dus bij meerdere organisaties neergelegd kunnen worden. De contactpersoon voert de regie en is volledig op de hoogte van regels en mogelijkheden. Het vinden van de beste oplossing zou dus veel sneller moeten gaan vanwege het inzicht van de contactpersoon die de weg weet ”, aldus een van de woordvoerders die zich met de opzet van het project bezig houdt. “We zijn ons er volledig van bewust dat een dergelijk project moet groeien. Niet alleen de samenwerking en het snel kunnen schakelen tussen zorgpartners, ook de invloed die de inwoners hierop kunnen uitoefenen is heel belangrijk. Juist ZIJ zijn het die aan kunnen geven hoe het anders, hoe het beter kan. Dus is feedback van harte welkom zodat dit project kan groeien naar volwassenheid. Het Sociaal Plein Westland is slechts het middel. Belangrijker is dat de inwoners de weg naar hulp snel weten te vinden en dat we de rijen als zorgaanbieders sluiten. Op deze wijze wordt de aanvrager niet meer van het kastje naar de muur gestuurd. Men moet snel, indien nodig, à la minute hulp kunnen krijgen”.

Heeft u ideeën voor het Sociaal Plein Westland? Stuur dan uw reactie naar info@sociaalpleinwestland.nl Telefonisch kunt u contact opnemen met de gemeente, telefoonnummer 140174 en vraagt u naar een medewerker van het SPW.